Photo Friday Paradise Malediven
Malediven

Malediven: deel twee van de reis

Na 9 dagen Sri Lanka stond deel twee van onze reis voor de deur. In de vroege ochtend (4 uur) werden we opgehaald om naar Colombo te vertrekken voor de vlucht richting de Malediven. Ons was verteld dat je er echt minstens drie uur van te voren moest zijn, want alles zou heel lang duren… Uiteindelijk heeft het geld wisselen, inchecken, door de douane en de security check ons maximaal drie kwartier gekost, dus daar zit je dan op een vliegeveld waar niets te beleven valt om 5 uur ’s ochtends. Enige voordeel, er was wel WiFi, dus nog enige vorm van vermaak.

De vlucht naar Male ging allemaal prima en daar konden we gelijk inchecken voor de vlucht met het watervliegtuig welke ons naar het eiland Kuredu zou brengen. In de VIP lounge van TransMaldivian hebben we een uurtje gewacht en daarna mochten we aan boord van vlucht 71 richting Kuredu. Het was een hele mooie ervaring om met zo’n klein vliegtuigje over allemaal kleine eilandjes te vliegen en de oceaan onder je te zien. Na 40 minuutjes zat ook dat deel van de reis er al weer op en landde het watervliegtuig op de zee voor Kuredu Island Resort.

Kuredu Island Resort

Het eilandje waar we op verbleven is een resort dat al 25 jaar bestaat en opgebouwd is uit allemaal losse huisjes. Wij hadden een O’beach villa welke in 2008 nieuw zijn toegevoegd aan het resort. Vanuit de kamer hebben we mooi uitzicht over een stukje strand, wat palmbomen en de zee, zeker geen straf dus! De kamer zelf is ook niet verkeerd, met een stijlvolle inrichting, airco, en een badkamer buiten.

Duiken

Een grote reden waarvoor we naar de Maldiven wilden, is natuurlijk het duiken. Dus gelijk de eerste dag maar eens langsgelopen bij het duikcentrum van ProDivers en de oriëntatieduik geboekt. Deze duik wordt normaal op het huisrif gedaan, maar door de harde wind was dat bij ons niet mogelijk en zijn we naar “Coral Gardens” geweest met de boot voor de eerste duik. De dagen erna hebben we afgewisseld tussen middagduiken met de boot en af en toe een 2-tank dagdeel er tussendoor. Helaas waren er geen volle dagen met duiken mogelijk, omdat er vrij veel wind stond en er af en toe wat uitlopers van een cycloon overkwamen tijdens ons verblijf.

Kuredu Caves

Wel hebben we de Turtle Specialty Course gevolgd bij het duikcentrum. Eerst een heleboel te weten gekomen over schildpadden en hoe deze leven hier in de Malediven. Twee dagen later hoorde hier een duik bij “Kuredu Caves” bij. Bij deze duikstek leven een stuk of 20 schildpadden bij elkaar op een stuk rif dichtbij het eiland. Dit is uniek, aangezien schilpadden normaal niet in groepen leven. In allemaal kleine grotjes vind je steeds weer een nieuwe schilpad die lekker lichht uit te rusten of die zich te goed doet aan wat koraal. Heel mooi om zoveel schildpadden bij elkaar te zien in één duik.

In totaal hebben we hier 12 duiken gemaakt en echt heel erg veel gezien onder water. Elke duik leek het weer of je zo een tropisch aquarium in was gesprongen. Pijlstaartroggen, haaien, dolfijnen, manta’s, murenes, schildpadden, napoleon-vissen en echt heel veel verschillende soorten rifvissen zijn voorbij gekomen tijdens de duiken. We hebben ook nog twee keer gesnorkeld met manta’s, heel gaaf om zulke enorme beesten te zien onder water.

Ook uiteindelijk nog twee keer op het huisrif gedoken en daar het wrakje bekeken wat vlak voor de kust ligt. Wel vaak redelijk wat stroming gehad tijdens het duiken, wat bij mij nog niet altijd even soepel verliep, maar in elk geval wel heel veel ervaring opgedaan tijdens deze vakantie!

Relaxed

Het grootste doel van de vakantie was wel om weer eens helemaal relaxed te zijn en ik kan melden dat dat goed is gelukt. We hebben regelmatig helemaal niets gedaan en lekker uitgerust, of lekker genoten van het heerlijke eten dat hier drie keer per dag voor ons klaar stond. Als je echt wilt ontspannen en je helemaal nergens druk over wilt maken, dan is dit zeker een aanrader! Wij komen in elk geval weer helemaal uitgerust thuis, geestelijk dan, want na de terugreis zullen we wel omvallen van de slaap. De terugreis is voor ons twee dagen doorhalen aangezien een deel van de vluchten ’s nachts zijn. Het begint in elk geval hier op Kuredu al met drie uur vertraging, hopen dat die trend zich niet voortzet. En dan in Nederland maar weer proberen te wennen aan de kou…

Buiten af en toe het slechte weer kunnen we dus terugkijken op echt een hele mooie reis waar we zeker nog een tijdje van kunnen nagenieten. Al is het maar met de vele foto’s die nog moeten worden uitgezocht.

(Visited 484 times, 1 visits today)