Sri Lanka Ruïne
Sri Lanka

Sri Lanka: een reisverslag

Na een week zijn wij klaar om naar de Malediven te gaan. Voor de thuisblijvers hieronder alvast een verslagje van wat we zoal hebben gedaan in de eerste week van onze huwelijksreis op Sri Lanka. Een gelukje hebben we in elk geval wel gehad; hoewel Google voor elke dag regen heeft voorspeld hebben we alleen gisteren wat regen gehad en vandaag een onweersbui. Met andere woorden: tot nu toe vermaken we ons erg goed en hebben we mooi weer!

Dag 1: Schiphol – Goa – Colombo – Negombo

Ons vliegtuig vertrok officiëel rond 16:20 uur vanaf Schiphol, maar om onbekende redenen vertrokken we een uurtje later pas vanuit Nederland. De vlucht verliep verder soepel, de Premium Comfort bij Arke Fly is zeker een aanrader. Lekker veel ruimte, lekker eten, goede verzorging, alles dus wat een vlucht van 12 uur comfortabel maakt. Na de tussenlanding in Goa (India) vlogen we al snel door naar Sri Lanka waar we rond 9 uur plaatselijke tijd aankwamen.

Onze koffers lieten wel even op zich wachten, maar daarna wel snel de dame van Arke gevonden die de rest van onze reispapieren had. Ze gaf aan dat er buiten wel een auto voor ons geregeld zou worden. Wij dus naar buiten en daar maakten we de eerste fout van onze reis: geloven wat een Sri Lankaan aan je vertelt… We zijn wel netjes naar ons hotel gebracht, maar niet helemaal zoals de bedoeling was, namelijk door onze gids. Gelukkig heelhuids en zonder al te veel financiële schade ons eerste hotel bereikt en de gids voor de rest van de reis is daar later langsgekomen.

Met onze gids, Bandula, hebben we snel een rondje door Negombo gemaakt met de auto. Hij heeft ons wat koloniale gebouwen laten zien en de katholieke invloed in dit deel van Sri Lanka. Ook konden we vast wennen aan de nogal aparte manier van autorijden in dit land. Banen zijn er niet om binnen te rijden, dit is meer een indicatie waar de weg ongeveer loopt en wegen variëren daardoor van 1-4 banen, net hoe het inhaalgedrag er op dat moment voorstaat.

’s Middags in ons hotel nog even lekker gezwommen en gerelaxed (met o.a. een heerlijke Sri Lankaanse hoofd- en nekmassage) en na een lekker eerste diner op tijd gaan slapen om wat aan de jetlag te doen.

Dag 2: Negombo – Pinnawalle – Yapahuwa

Vandaag lekker ontbeten in het hotel en onze duikspullen in het hotel in Negombo achtergelaten. We komen er de laatste dag weer terug en zo hoeven we niet met een tas overbodige spullen door Sri Lanka te trekken. Hopen dus dat we ze weer terug zien de 17e!

Onze rondreis gaat vandaag echt van start. Eerst drie uur in de auto op weg naar Pinnawalle. Hier zit een olifantenweeshuis waar olifanten die zijn verstoten of geen ouders hebben worden opgevangen. De olifanten waren aan het baden in de rivier dus was er alle gelegenheid om wat mooie foto’s te maken.

Na een uurtje ging de tocht verder richting Yapahuwa, nog een keer 3,5 uur in de auto. Afgelegde afstand: iets van 80 km; de wegen en de maximumsnelheid van ongeveer 50 km/h laten het alleen niet toe dat het reizen sneller gaat. Onderweg wel veel gezien van het land. In Yapahuwa staan de ruïnes van een oude rotstempel waar vroeger de tand van Buddha werd bewaard. Hier is eigenlijk alleen de parmantige stenen trap nog van over, maar de beklimming ervan zorgde wel voor leuk uitzicht. En Bandula waarschuwde al dat dit een oefening was voor beklimmingen die nog moesten komen.

Na de beklimming lekker naar het hotel gereden waar we nog tijd hadden om te zwemmen. Het huisje dat we hier hebben keek uit op een meertje, heel leuk aangelegd.

Dag 3: Yapahuwa – Anuradhapura – Mihintale

Vanochtend ontbeten met al weer een ei-variant en oploskoffie, maar ja je wordt er wel wakker van. De route van vandaag leidde ons over zeer slecht begaanbare wegen. Ruim 2,5 uur door kuilen en gravelwegen gereden voor we aankwamen in Anuradhapura, dit is een voormalige hoofdstad van Sri Lanka met veel archeologische sites. Van oorsprong was het een groot tempelcomplex dat rond het begin van onze jaartelling is gebouwd. Tot wel 5000 monniken leefden hier vroeger en ook nu is een deel van het complex nog als tempel in gebruik.

Allereerst een bezoek gebracht aan de Sri Maha Bodhi, de heilige boom, die als loot afstamt van een 2000 jaar oude boom in India. Verder een groot aantal tempels gezien en bijgebouwen waarbij bij sommige de versieringen nog erg mooi bewaard zijn gebleven zoals de Ruvanvelisaya met enorm veel olifanten als versiering.

Na het rondlopen over de site (deels op blote voeten) hebben we onderweg ergens rode bananen op de kop getikt als lunch. Erg lekker en voedzaam, genoeg om weer verder te kunnen. De bodem was ook wel nodig, want de tocht ging verder naar Mihintale, waar we 1840 traptreden gingen beklimmen naar de top van de berg waar een tempel stond met een enorm mooi uitzicht. Het kost wat moeite en het laatste deel moest op blote voeten, maar het uitzicht was echt heel mooi. Ook dit was nog steeds een oefening voor de echte klim die nog ging komen…

Na de afdaling (in totaal waren we een uur en een kwartier onderweg geweest omhoog en omlaag) zijn we op weg gegaan naar het Palm Garden Village Hotel. Het hotel was opgezet met losse huisjes rondom een meertje en een zwembad. Het was heel ruim opgezet, zag er heel natuurlijk uit en we hebben dan ook nog even genoten van deze setting. ’s Avonds een buffet als avondeten, met echt heerlijke gerechten. Een top hotel dus!

Dag 4: Anuradhapura – Polonnaruwa – Giritale

right

Na een lekker ontbijt nam Bandula ons mee naar de ruïnes van Polonnaruwa. Vroeger stond hier het paleis van de koning omringt met veel bijgebouwen en tempels. Het hele complex is omringt met de opgravingen van onder andere een marktgebied en talloze kleine gebouwen waar vroeger de gewone mensen hebben gewoond. Het paleis zelf was niet eens zo heel groot, maar toch erg leuk om doorheen te lopen.

Op weg naar ons hotel zijn we gestopt bij een Wood Craftshop, waar ons werd uitgelegd hoe de vele Buddha-beelden zijn gemaakt en waarmee ze worden beschilderd. Voor onze eigen verzameling hebben we hier een olifantje op de kop getikt.

Onze overnachting is vandaag in Deer Park, een hotel naast een groot meer. Er wordt verteld dat ’s avonds olifanten hierheen komen vanuit het naastgelegen wildpark om te drinken. Wij hebben dus tot het donker was bij het meer gezeten, maar helaas geen olifanten gezien. Wel een hele mooie zonsondergang meegemaakt, dus alsog een hele mooie middag.

Dag 5: Giritale – Sigiriya – Kandy

Vandaag vroeg vertrokken naar de Ancient City of Sigiriya waar we de Lion Rock zouden beklimmen (370 meter hoog, van puur graniet). Een indrukwekkende rots met bovenop 1.6 hectare aan ruimte waar ooit een paleis/tempelcomplex op heeft gestaan. Nu staan alleen nog de ruïnes overeind, maar nog steeds is het erg indrukwekkend. Als je onderaan staat, heb je geen idee wat je te wachten staat op de weg omhoog. Deze bestaat eerst uit een serie stenen trappen, later opgevolgd door een gammel metalen wenteltrapje wat je naar een platform op ongeveer 1/3 brengt. Hier zijn een aantal mooie muurschilderingen te bekijken. Vanaf daar gaat de tocht verder via een aantal plateau’s en stenen trappen tot je op het eerste platform komt. Hier staat de voormalinge leeuwenpoort, waar de hele rots zijn naam aan te danken heeft. Ooit stond hier een groot standbeeld van een leeuw, nu staan alleen de poten er nog. Vanaf hier gaat er een metalen trap naar de top van de rots, en als je enigszins last hebt van hoogtevrees, is dat deel een hele uitdaging. Maar eenmaal bovenop, is de tocht meer dan de moeite waard! Wat een uitzicht!

De weg naar beneden ging vrij vlot en nadat we Bandula weer teruggevonden hadden, ging de autorit verder naar Kandy. Onderweg gestopt bij een Spices en Herbes Garden waar we uitleg hebben gekregen over de verschillende kruiden en specerijen die Sri Lanka rijk is. Leuk om ook eens de plant achter sommige kruiden te zien.

De volgende stop was een zijde-winkel waar werd uitgelegd hoe zijde wordt gemaakt. Op zich wel leuk om te zien, maar alles was er erg duur, dus snel weer verder op weg naar Kandy. Kandy staat bekend als de “Gem-City”, dus een bezoek aan een juwelen-workshop kon niet ontbreken. Zoals Bandula het omschreef: “this is gem-owners houd, he’s a wholesaler, so not expensive”. Helaas zijn safieren nog steeds erg prijzig ookal was het een wholesaler, dus geen juwelen voor ons. Door naar ons hotel, waar we weer eens hebben gezwommen en ’s avonds hebben kunnen meegenieten van een show die voor een groep Fransen werd opgevoerd. Leuke avond gehad dus!

Dag 6: Kandy – Nuwara Eliya

De bergen van Sri Lanka liggen in het midden van het land en hebben een heel ander, vooral kouder klimaat. De tocht gaat naar Nuwara Eliya waar we zullen overnachten en onderweg komen we over echte bergweggetjes, kris kras de berg op. Hoe hoger we komen, hoe meer theeplantages we tegenkomen. Ook steeds mee akkers waar groente op wordt verbouwd.

right

Bij de Glennloch tea factory maken we een tussenstop en hier wordt ons uitgelegd hoe het proces van thee maken in zijn werk gaat. Van het plukken tot aan het verpakken van de thee wordt langsgegaan, met aan het einde natuurlijk een lekker kopje verse thee.

Na de tussenstop gaan we verder omhoogd de bergen in en komen we uiteindelijk in Nuwara Eliya aan, 1886 meter hoogte. We verbleven hier in een oud koloniaal gebouw wat vroeger de planter’s club was, St. Andrews Hotel. Vroeger in de koloniale tijd kwamen de plantage eigenaren naar het hoger gelegen gebied om de hitte van Sri Lanka te ontvluchten. Hier ligt ook de enige 18-hole golfbaan van het land.

Omdat het er wat kouder is als in de rest van het land, ’s avonds een magere 15 graden celcius, vond men het nodig om een kruik in ons bed te leggen zodat we het niet koud zouden krijgen. Ook werden de extra dekens en de verwarming ons gewezen, zodat we niet zouden bevriezen ’s nachts. Het viel allemaal reuze mee voor ons Hollanders…

Dag 7: Nuwara Eliya – Koggala

Vandaag vroeg vertrokken voor de lange rit richting de kust. We verblijven komende nacht in een beach resort. Om er te komen, moest Bandula via een voor hem nieuwe route. Zijn oude route had namelijk 22 km aan wegwerkzaamheden, wat inhoud dat de weg vol gaten zit en ja max 20 km/h opschiet. Via de nieuwe route was het nog steeds een helse rit, maar om 15:30 uur waren we in Koggala. Het beach resort lag direct aan het strand, dus heerlijk gezwommen (wel in het zwembad i.v.m. gevaarlijke stroming), en genoten van de zonsondergang. Na het buffet, lekker nog even verder gelezen op de kamer en ons opmaken voor de laatste dag in Sri Lanka.

Dag 8: Koggala – Galle – Kosgoda – Negombo

De laatste volle dag in Sri Lanka, morgen vertrekken we naar de Malediven. Een half uurtje vanaf ons hotel ligt de plaats Galle, waar vorger de Nederlandsers een fort hebben gebouwd als doorvoerhaven voor specerijen. Erg grappig om alle Nederlandse invloeden hier te zien. Buiten het fort is alles opnieuw opgebouwd na de tsunami van 2004, er is al redelijk veel weer nieuw neergezet, alleen af en toe zie je nog de gevolgen van de tsunami terug.

Na Galle doorgereden naar Kosgoda waar een schildpadden uitbroedcentrum zit. Om de eieren van de schildpadden te beschermen worden ze hierheen gebracht om uitgebroed te worden in een beschermde omgeving. Hierdoor zijn al 3,5 millioen schildpadden teruggezet in zee. Ze blijven er drie dagen voor ze worden uitgezet zodat ze ie3ts sterker aan hun reis in de oceaan beginnen.

Het laatste deel van de reis breekt aan, via Colombo terug naar ons eerste hotel in Negombo. De stad Colombo is niet heel bijzonder, maar was wel erg druk, we hebben er dus een behoorlijke tijd over gedaan, vooral ook omdat je dwars door de stad moet en er niet omheen kan met een snelweg. Een soort N18 en Eibergen in de ochtendspits, maar dan nog wat erger …

In Negombo heerlijk nog even gezwommen en nu dus een blogje geschreven. Zo lekker eten, de koffers inpakken voor de reis naar de Malediven en dan op tijd slapen aangezien we vannacht om 4 uur worden opgehaald om naar het vliegtuig te gaan.

(Visited 312 times, 1 visits today)