Istanbul - Blue Mosque

Istanbul: update

Dankzij gratis WiFi in het hotel nu alvast een update uit Istanbul. De eerste drie dagen zijn achter de rug, mijn voeten enigszins beurs en vol van allemaal nieuwe indrukken. Het is weer een compleet andere stad als waar we hiervoor geweest zijn en er is veel te zien en mee te maken.

De heenreis ging erg soepel, veel beter had volgens mij niet gekund. We hebben eigenlijk nergens niets zitten doen. Van de trein naar de bagage check-in, door de douane, naar de security check voor de gate, gelijk door met boarden van het vliegtuig en ondanks een kort oponthoud vrij snel vertrokken richting Istanbul. Aangekomen op Atatürk Airport moesten we een visa halen en door de douane, en direct daarna was onze bagage al op de band, hebben we de metro gepakt en met behulp van een vriendelijke Turkse man in een keer doorgegaan naar het station Sirkeci vlak bij ons hotel. Ingeckecked en onze kamer bewonderd en daarna de stad in om een hapje eten te zoeken. Nu is dit in Istanbul geen probleem, overal staan kleine kraampjes met gepofte kastanjes, gebakken mais, pretzels of allerhande andere snackerijen. Verder is er uiteraard veel kebab en döner te krijgen, maar ook heel veel vis aangezien we naast de Bosporus zitten.

Dag twee zijn we te voet het oude gedeelte van Istanbul ingetrokken. We hevven de Aya Sofia van binnen bekeken en zo krijg je een idee van de vroegere tijden waarin machtshebbers hun macht wilden tonen door grootse gebouwen neer te zetten. Buiten verder het Hippodrome gezien en de Blauwe Moskee bekeken. Voor ons een hele nieuwe ervaring en erg mooi. Een bezoekje aan de Grand Bazaar mocht niet ontbreken, dus daar voor de eerste keer even rondgedwaald, overal kleine winkeltjes met sjaals, kleding, koffiepotten, schoenen, goud, kleden, etc… Het meest opvallende zijn de verkopers die je proberen te verleiden tot het kopen van hun goederen. Af en toe vind ik het lastig om ze te negeren, maar zodra je zelfs maar “No, thank you” tegen ze zegt, kom je niet meer van ze af. Dus toch maar negeren zolang je niet daadwerkelijk iets wilt kopen en aangezien ik nog niet weet wat ik aan souvenirs mee wil nemen, wachten we gewoon nog even. ’s Avonds lekker vis gegegeten aan het water en nog even wat gerelaxed.

Vandaag hebben we met de ferry een tocht gemaakt over de Bosporus richting de Zwarte Zee. Het begon regenachtig, maar langzamerhand werd het beter weer en konden we genieten van het mooie uitzicht vanaf de boot. Bij het eindppunt een heuvel beklauterd richting een middeleeuws kasteeltje waar we mooi uitzicht hadden over de Bosporus en de Zwarte Zee. De terugweg was zelfs met een zonnetje en zo hebben we de zonsondergang over Istanbul vanaf het water mogen zien.

Zoals te lezen valt, hebben we al veel gedaan en vermaken we ons prima. Ik ben wel benieuwd wat morgen ons weer brengt. Kijk voor de eerste twee foto’s hier en hier.

(Visited 41 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Uw emailadres zal niet getoond worden.

Door verder te klikken op deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.