Stedentrip Stockholm

Het is al weer een tijdje geleden, maar het was zo’n leuk weekend dat het nog wel een plekje op mijn blog verdiend. In juni 2014 hebben Olaf en ik een stedentrip gemaakt naar Stockholm in Zweden als cadeautje voor mijn verjaardag dat jaar. Het was een complete verrassing, want Olaf wilde niet zeggen waar we naar toe gingen. Ik kreeg alleen een weerbericht om spullen te pakken voor de reis en elke dag een mini-hint. Pas op Schiphol werd duidelijk dat het een stedentrip Stockholm ging worden.

De verrassing

Ik ben heel slecht met verrassingen en ben gewoon een ontzettend nieuwsgierig aagje. Dus niet weten waar je naar toe gaat, is dan best lastig. Ik had voor heel veel scenario’s kleding ingepakt, maar goed uiteindelijk natuurlijk een groot deel niet nodig gehad. Ik vond het wel leuk om aan mezelf te merken dat ik aan de ene kant heel graag wilde weten waar we heen gingen, maar aan de andere kant was de spanning van het niet weten ook heel leuk. Ik was er van overtuigd dat we naar Boedpest zouden gaan, aangezien we het daar al een aantal keer over hadden gehad. Dus het was Olaf gelukt om het een echte verrassing te laten zijn.

De stedentip Stockholm

Stockholm is maar een klein stukje vliegen vanaf Amsterdam. Ik denk zelfs dat we langer bezig zijn geweest om op Schiphol te komen, dan dat we hebben gevlogen. Bij aankomst op Arlanda Airport zijn we in de trein gestapt richting Stockholm zelf. Het was even puzzelen hoe we met openbaar vervoer in de buurt van het hotel moesten komen, maar ook dit is uiteindelijk gelukt. We hebben in het Scandic Sjöfartshotellet verbleven op het eiland Södermalm.

We verbleven hier in een ‘Cabin room’, wat kamers zijn zonder ramen en die van ons deed een beetje denken aan een scheepshut. Aangezien we toch van plan waren het grootste deel van de tijd in de stad door te brengen was dit echt een prima plek en redelijk goed betaalbaar. Het hotel had een leuk dakterras met bar vanaf waar je een mooi uitzicht had over het water. En vanaf het hotel waren veel leuke dingen op loopafstand. Als ik nu de website van het hotel bekijk, lijkt het dat ze een redelijke renovatie achter de rug hebben. Het ziet er in elk geval een stuk moderner uit nu.

Stockholm Highlights

1. Hop-on-hop-off boat: aangezien Stockholm op eilanden is gebouwd, is deze boot ideaal om verschillende plekken in Stockholm aan te doen. Je kan ook met de normale ferry oversteken, wat goedkoper is als je maar naar een paar plekken toe wilt. Zelf vind ik het altijd fijn om niet meer na te hoeven denken op zo’n dag in de stad en gewoon kan opstappen als we er zin in hebben. Met de boot hebben we eerst een keer het hele rondje uitgezeten en zo de stad vanaf het water bekeken. Lekker in het zonnetje uitwaaien en ondertussen bedenken wat we verder wilden zien.
    De boten vertrekken vanaf veel plekken in Stockholm, wij zijn gestart bij de aanlegplaats in Gamla Stan op loopafstand van ons hotel.
    Stockholm hop-on-hop-off boot
  2. Uiteindelijk zijn we uitgestapt op het eiland Kastellholmen en hebben we daar vooral genoten van het uitzicht op de stad. Hier staat het Kastellet Stockholm waar je doordeweeks in en op kan. Helaas was het dat weekend gesloten, dus gewoon even lekker rondgelopen en gewacht tot de volgende hop-on-hop-off boat ons weer kwam ophalen.
    Kastellet Stockholm
  3. Met de boot zijn we naar de aanlegplaats aan Strandvägen gevaren. Daar hebben we wat geluncht en lekker langs het water gelopen.
  4. ’s Middags hebben we bij terugkomt op Gamla Stan vooral eerst lekker rondgeslenterd. Op dit eiland kijk je je ogen uit naar alle mooie oude gebouwen, kleine steegjes, leuke winkeltje en natuurlijk vind je hier ook ‘The Royal Palace‘. Uiteindelijk hebben we hier vooral de wisseling van de wacht en de buitenkant van het gebouw bekeken. We waren liever buiten dan binnen.
  5. ’s Avond een leuk restaurantje uitgezocht en met een heerlijk biertje de dag afgesloten. Niet schrikken van de bedragen die je af moet rekenen voor een biertje. Dit kost nou eenmaal veel in Stockholm, in verhouding tot Nederland.
  6. Met de ferry hebben we op de tweede dag de oversteek gemaakt naar het eiland Djurgården en zijn we naar het ‘Vasamuseet‘ geweest. In dit museum ligt het schip Vasa, een schip uit de 17e eeuw dat tijdens de uitvaart vanuit Stockholm vlak buiten de haven direct gezonken is. Het schip heeft jaren op de bodem gelegen, maar is uiteindelijk omhoog gehaald. Nu staat het in het Vasamuseet om bekeken te worden. Het is echt een enorm groot schip met heel veel houtsnijwerk. Mooi om te zien en uiteindelijk hebben we ons bijna een halve dag vermaakt in het museum en hadden we nog niet alles gezien. Hier kan je meer lezen over de geschiedenis van de Vasa.
    Stedentrip Stockholm - Vasamuseet
  7. In plaats van met de ferry terug naar de overkant, zijn we een stuk gaan lopen. Uiteindelijk bij de Strandvägen zijn we op de bus gestapt terug naar Gamla Stan. Daar aangekomen was het zonnetje er ook weer, wat voor een mooie afsluiting van het weekend zorgde.
    Stockholm-panorama

Alle foto’s van onze stedentrip Stockholm vind je in het album op Flickr.

Er is nog veel meer te zien in Stockholm. Wie weet komen we er nog een keer weer terug voor een volgende stedentrip. Maar eerst staan er nog een aantal andere steden op ons wensenlijstje. Wat is jouw favoriete bestemming voor een stedentrip?

(Visited 252 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Uw emailadres zal niet getoond worden.

Door verder te klikken op deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.